TivoliVredenburg | Utrecht
TivoliVredenburg viert zijn 10-jarig bestaan, maar de iconische Grote Zaal – een meesterwerk van architect Herman Hertzberger – is al sinds 1976 een begrip in de Utrechtse muziekscene. Na 45 jaar was het tijd voor een grondige opknapbeurt. Aalberts kreeg de opdracht om de gevel te renoveren en de zaal zijn eigen entree aan het Vredenburgplein te geven, precies zoals Hertzberger het oorspronkelijk bedoeld had.
meter gevel
meter stofschotten
weken bouwen

Meer licht, ruimte en verbinding met de stad
Bijna de volledige plint van het gebouw kreeg een nieuwe gevel. Het effect is direct merkbaar: de foyers voelen lichter, ruimer en uitnodigender aan. De nieuwe entree met draaideuren aan het Vredenburgplein biedt niet alleen praktische toegang tot de Grote Zaal, maar fungeert ook als een visueel aantrekkelijke verbinding met het stadscentrum. Hiermee ontstaat een nieuwe culturele ontmoetingsplek die de interactie tussen bezoekers en de stad versterkt.
Bouwen in een bruisend stadscentrum
Een gevel vernieuwen is al een uitdaging op zich, maar dat doen in een druk stadscentrum én in een gebouw dat dagelijks vanaf 16:00 uur in gebruik is, vraagt om extra veiligheidsmaatregelen en een uitgekiende planning. Om de veiligheid van bezoekers, omwonenden en het bouwteam te garanderen, werd een uitgebreid veiligheidsplan opgesteld. Er werd ruim 220 strekkende meter aan stofschotten geplaatst, de bouwplaats werd aan de buitenzijde afgeschermd, en de nooduitgangen bleven gedurende de werkzaamheden altijd toegankelijk..
Bij de renovatie is veel aandacht besteed aan duurzaamheid en behoud van het architectonisch erfgoed. Een deel van de oude gevel is vervangen door energiezuinige kozijnen met triple glas. Het trappenhuis kreeg een nieuwe vliesgevel, en vloerverwarming is geïntegreerd in de bestaande vloer. Op het dak is een stalen constructie geplaatst voor grote plantenbakken, waardoor groen een prominente plek krijgt in de vernieuwde entree. Ook de verdiepingsvloer rondom de grote zuil aan de voorzijde werd gesloopt en opnieuw opgebouwd, terwijl de kolom zelf volledig werd gerestaureerd. En dat alles zonder de dagelijkse gang van zaken in het muziekgebouw te verstoren.
Precisiewerk en vakmanschap
Het naadloos laten aansluiten van een nieuwe gevel op een oud gebouw vergt uiterste precisie. Projectleider Aalbert Timmer (ja, hij heet écht zo) vertelt: ‘Het oorspronkelijke pand werd met de hand gestort, wat betekent dat geen enkele muur helemaal recht is. Dankzij het vakmanschap van het team is het toch gelukt om een mooie aansluiting te realiseren.’
Een oud icoon heeft een nieuwe gevel. Een staaltje vakmanschap waar de stad nog jarenlang van kan genieten!
